“Ze kunnen niet meer zonder ons” vatte een van de gastvrouwen van onze training deze week treffend samen. En zo is ’t maar net.
Steeds vaker gastheer/gastvrouw in de woonkamer
Steeds meer organisaties kiezen ervoor gastvrouwen in de woonkamer in te zetten om ervoor te zorgen dat het ‘fijn wonen’ is voor de bewoners. De uitdaging voor deze gastvrouwen en gastheren is groot. Als oud-kapster, postbode, barkeeper of secretaresse wordt er gevraagd te zorgen voor: sfeer, hospitality, ondersteuning bij eten en drinken, een veilige, zinvolle dag voor de bewoners, veiligheid, toezicht, in een schone, gezellige huiskamer. En natuurlijk voor elk wat wils op de menukaart van ontbijt, lunch en diner, liefst klaar gemaakt mét de bewoners samen.
Ga er maar aan staan voor een groep van soms 10 oudere bewoners met een kwetsbaar brein en als gevolg daarvan soms onbegrepen gedrag (stil, onrustig, schreeuwend) en moeite met eten, drinken, lopen en praten. Met bewoners die van rust en stilte houden, of juist muziek. Chopin, nee Oud-Hollandse liedjes! Macaroni, nee pap!
Inhoud van de training
In de training gaat het over de functie, het kwetsbare brein, persoonsgerichte zorg en onbegrepen gedrag:
- De functie gastvrouw/gastheer: wat maakt jouw baan zo bijzonder en waardevol, of misschien soms lastig? Wat wordt er van je verwacht? Voor wie en waarvoor ben je verantwoordelijk? Met wie werk je samen en hoe?
- Wat kunnen oorzaken van een kwetsbaar brein zijn? Wat kunnen de gastvrouwen/-heren doen om met de gevolgen van een kwetsbaar brein om te gaan en bij wie kan je terecht als je vragen hebt over onbegrepen gedrag?
- Wat zijn tips en trucks om iemand met een kwetsbaar brein te ondersteunen bij de dagelijkse handelingen zoals bv. eten en drinken, opstaan, lopen en een jas aantrekken (door ergotherapeut en fysiotherapeut)?
- Persoonsgerichte zorg in de huiskamer: ken je alle bewoners in de huiskamer, wat weet je van hun wensen en behoeften? Hoe kun je rekening houden met wat de bewoner wil en kan?
- Samen met een trainingsacteur oefenen we in het omgaan met onbegrepen gedrag, persoonsgerichte zorg en samenwerking met elkaar.
“Wat fantastisch dat we zo met en elkaar en van elkaar mogen leren”, vertelde een van de deelnemers in de vorige bijeenkomst, “nu kan ik nog meer betekenen voor de bewoners.”
Belangstelling?
Ook interesse in een training speciaal voor deze onmisbare medewerkers? Bel ons voor een oriënterend gesprek op 030-200 36 55.