De zorgwereld is continu in beweging: er is altijd wel iets dat verandert of geïmplementeerd moet worden. Daarbij is er vaak verloop van managers en zorgmedewerkers. Dat vraagt van zorgmedewerkers om zich iedere keer opnieuw te verhouden tot de verandering: wat betekent dit voor mij en wat vraagt dit van mij? Duidelijkheid over wat er van een ieder verwacht wordt, is daarbij helpend. En die duidelijkheid ontbreekt vaak.
Missie en visie vertalen naar de werkvloer
De vaak mooie missie en visie is niet altijd met medewerkers besproken waardoor niet duidelijk is wat er precies mee wordt bedoeld. Of er is geen vertaalslag gemaakt met de medewerkers samen: als dit de visie is, hoe ziet dat er dan uit in ons dagelijks handelen? Wat doen we dan (anders)? En wat doen we niet?
Geen tijd voor persoonsgerichte zorg
Ik las onlangs in de uitslag van een zelfscan van Waardigheid en Trots (W&T) de opmerking van een zorgmedewerker: “We hebben geen tijd voor persoonsgerichte zorg, er is onvoldoende personeel”. Ik vroeg me af of deze medewerker begreep wat hij/zij had opgeschreven. Want wat doen ze dan niet? Kijken ze niet in het zorgplan, gaan ze niet in op vragen van de bewoner, maken ze geen praatje als ze bij de cliënt op de kamer zijn, leggen ze geen hand op een schouder, etc.? Hier is dus persoonsgerichte zorg een te groot en abstract begrip.
Zorg voor duidelijke taak-functieomschrijvingen
In de organisaties waar ik gevraagd ben om zorgteams te coachen, werd het accent gelegd op zorgcoördinatoren, verpleegkundigen en EVV’ers. Ik begin daar altijd met dezelfde vragen: ‘Wat geeft jou energie in je werk’ en ‘Waar ben je van en wat hoort bij de ander?’ Een taak-/functieomschrijving blijkt niet de duidelijkheid te geven die ze nodig hebben. Want ook al weten ze wat er van hen verwacht wordt (taken), hoe dat er concreet uitziet verschilt soms per persoon of per afdeling/team en is ook nog eens afhankelijk van de leidinggevende (hoeveel ruimte krijgt iemand?).
Met coaching leer je ook van elkaar
Door een groep medewerkers met dezelfde functie te coachen, kunnen zij veel van elkaar leren. En ze kunnen samen inhoud en vorm aan hun functie geven en daarmee hun positie binnen het team verstevigen. Dat geeft uiteindelijk ook weer duidelijkheid binnen een team, dat weet wat ze van hun collega’s mogen verwachten.
Francien Steunenberg
Adviseur, interim-manager, coach, trainer, auditor